Jedne z najczęściej zadawanych pytań przez naszych Klientów na początku współpracy to: „Co to Warsztaty Discovery w tworzeniu MVP?”; „Dlaczego tego potrzebuję?”; „Jaką korzyść daje PD w wytwarzaniu aplikacji?”. W niniejszym artykule odpowiemy na nie wszystkie. Skupimy się również na kwestii warsztatów discovery w tworzeniu MVP.
Zacznijmy od tego, że wierzymy w to, że Product Discovery jest niezastąpiony jeśli chcesz aby Twoja aplikacja odniosła sukces na rynku.
Faza odkrycia ma na celu stworzenie wspólnego zrozumienia, jak będzie wyglądał produkt, co potocznie nazywa się wizją produktu (ang. product vision), oraz celów naszego produktu, zdefiniowanych poprzez badania, dyskusje i dokładną analizę danej idei.
Czy ma sens rozpoczynanie rozwoju od czegoś tak kosztownego, bez wcześniejszego przeprowadzenia badań?
W codziennej pracy z naszymi Klientami stosujemy zasadę 1:10:100, którą poznaliśmy dzięki Teorii Zarządzania Jakością. Zasada ta mówi nam o tym, że zapobieganie jest tańsze niż korygowanie, a korygowanie jest tańsze niż niepowodzenie.
Co to oznacza? Zdecydowanie lepiej jest zainwestować 1zł w zapobieganie, niż wydawanie 10zł na korygowanie. To z kolei ma więcej sensu niż ponoszenie 100zł straty za niepowodzenie.
Koszt zapobiegania jest tym, co kosztuje skorygowanie go na froncie. Takie jak poświęcenie czasu na opracowanie skutecznych systemów lub oferowanie pracownikom szkoleń zwiększających ich umiejętności.
Koszt korygowania jest kosztem naprawy problemów po ich wykryciu. Źle zaprojektowane procesy mogą prowadzić do wysokiego poziomu wadliwości produktów. Słabo wyszkoleni pracownicy mogą popełniać nieproporcjonalnie dużą ilość błędów. W każdym przypadku konieczność naprawy lub przeróbki wiąże się z dużymi kosztami.
Kosztem niepowodzenia są wynikłe z tego straty, jeśli problem nie zostanie rozwiązany. Koszt ten jest zawsze znacznie większy niż mamy tego świadomość. Jeśli zły produkt pojawi się na rynku, to rzeczywiście konsument może być rozczarowany. Co gorsza, mogą nigdy nie kupić Twojego produktu ponownie, nie zdecydować się na ponowny zakup innego produktu Twojej marki, a co najgorsze mogą powiedzieć innym, jak zły jest Twój produkt i wystawić negatywne opinie na portalach społecznościowych. Do takiej samej sytuacji może dojść, gdy niedostatecznie wyszkolony pracownik zawiedzie oczekiwania Klienta ze względu na niewystarczającą wiedzę specjalistyczną podczas rozpatrywania skargi.
W skrócie, koszt Warsztatów Discovery w tworzeniu MVP oraz optymalizacji procesów, jest stosunkowo niski w porównaniu z kosztem wydania aplikacji, która nie służy niczemu i jest po prostu bezużyteczna.
► Sprawdź również nasz artykuł "Ile kosztuje stworzenie aplikacji?"
Jak wygląda proces Warsztatów Discovery w tworzeniu MVP?
Naszym sposobem na rozpoczęcie tworzenia aplikacji mobilnych bądź tworzenia aplikacji internetowych, są Warsztaty Discovery w tworzeniu MVP, które są szczególnie pomocne w tworzeniu MVP oraz optymalizacji procesów. Zadajemy pytania i prowokujemy do rozważań nad produktem, a wszystko to w celu znalezienia najlepszego rozwiązania. Jest to również doskonałe narzędzie do optymalizacji procesów - niezależnie od tego, czy jest to proces już istniejący, czy zupełnie nowy.
Warsztaty Discovery podzielone są na wiele etapów, w celu zbadania, odkrycia i przygotowania szkiców dla Twojego nadchodzącego produktu, wykorzystujemy również etapy procesu Product Discovery.
Etap 1. Onboarding.
Analizujemy materiały dotyczące firmy, wizję produktu oraz informacje o tym, co zostało już wyprodukowane.
Etap 2. Warsztaty Discovery w tworzeniu MVP
Tworzymy wspólną wizję produktu wykorzystując event storming, dostosowujemy produkt do rynku i opisujemy jego najważniejsze funkcjonalności.
Etap 3. Wewnętrzna praca
Pracujemy nad funkcjonalnościami i przygotowujemy makiety na podstawie materiałów wykorzystując Warsztaty Discovery w tworzeniu MVP.
Etap 4. Sesja feedback
Przedstawiamy proponowane widoki i funkcjonalności. Omawiamy, czy wszystko zostało zaplanowane zgodnie z ustaleniami.
Etap 5. Raport Discovery
Klient otrzymuje całą dokumentację zawierającą wszystkie materiały opracowane podczas procesu warsztatowego oraz budżetowanie poszczególnych funkcjonalności (co znacząco pomoże klientowi w określeniu MVP) w formie raportu.
►Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o naszych Warsztatach Discovery, skontaktuj się z nami. Jesteśmy tu, aby odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania!
Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych elementów, na których skupiamy się w procesie odkrywania:
- Spotkania w ramach współpracy mające na celu identyfikację całego projektu;
- Zdefiniowanie zaległości projektowych, kont klientów oraz mapy drogowej;
- Przeglądy techniczne w celu zdefiniowania głównych zależności projektowych, np. API.;
- Planowanie projektu;
- Wykrycie niewiadomych technologicznymi i znalezienie rozwiązanie;
- Identyfikacja zainteresowanych stron i podmiotów wnoszących wartość dodaną;
- Zbudowanie zespołu rozwojowego, strategii, harmonogramu, układu i zakresu projektu;
- Rozpoczęcie zaangażowania w projekt i projektowania wizualnego;
- Produkowanie artefaktów, które zmniejszają ryzyko podczas procesu dystrybucji.
► Sprawdź również nasz artykuł na temat prototypowania aplikacji.
Korzyści z przeprowadzenia Warsztatów Discovery w tworzeniu MVP
Stosując takie podejście do zarządzania produktem, menedżerowie marketingu skoncentrują się zarówno na funkcjonalności aplikacji (czy rzeczywiście rozwiązuje ona problemy i wnosi wartość dodaną?), jak i na użyteczności (jaka jest interakcja użytkownika z aplikacją?). To daje podstawy do rozpoczęcia tworzenia produktu, który rzeczywiście może przynieść wartość dodaną Twoim klientom i mieć znacznie większe szanse na sukces na rynku. Zwięzła lista korzyści powinna zawierać:
- Maksymalizacja zwrotu z inwestycji (ROI)
- Ustalanie wyników biznesowych i wizji produktu
- Identyfikacja i priorytetyzacja cech produktu
- Uzyskanie dostępu do mobilnych ekspertów merytorycznych
- Zrozumienie najlepszych praktyk podejścia mobile-first
- Określanie mierników aplikacji i kryteriów sukcesu
- Walidacja pomysłów na produkty przed inwestycją w usługi rozwojowe
- Otrzymanie akceptacji udziałowców i inwestorów
Kto powinien uczestniczyć w Warsztatach Discovery w tworzeniu MVP?
Mimo, że kuszące jest nie włączanie zbyt wielu osób w proces odkrywania produktów (głównie ze względu na obawy związane z przepełnieniem spotkania i spowolnieniem procesu rozwoju oprogramowania), uważamy, że kluczowe znaczenie ma włączenie wszystkich członków zespołu do Warsztatów Discovery
Daje nam to różne spojrzenie na dany pomysł i pozwala na bardziej efektywną burzę mózgów, co prowadzi do jeszcze lepszego produktu.
W Warsztatach Discovery powinny wziąć udział osoby, które wykazują się odpowiednimi kompetencjami, aby uzyskać najlepsze rezultaty. Mogą to być między innymi:
-Technicy: Programiści z konkretnych platform (np. iOS, Android, Flutter, Backend, QA)
-Biznes: Analityk biznesowy, Business Developer
-Projektowanie: Projektanci UX i/lub UI
-Proces: Delivery Manager, Scrum Master/Agile Coach, Process Manager, Product Owner
-Udziałowcy: Product Manager, Inwestor
-Docelowi użytkownicy
Dzięki tak szerokiej gamie kompetencji, otrzymujesz wszechstronny wgląd i natychmiastowy wkład w koncepcje, które chcesz uwzględnić.
Nigdy nie rezygnuj z Warsztatów Discovery!
Istnieje wiele sposobów, aby dowiedzieć się, czy Twój pomysł na aplikację wnosi wartość rynkową. Dlatego też zawsze staraj się uwzględnić ryzyko konsumenckie, społeczne, ekonomiczne i technologiczne swojego potencjalnego produktu przed jego rozwojem. Często lepiej jest popełnić błąd, niż ryzykować straty oddając bezwartościowy produkt.
Warsztaty Discovery w tworzeniu MVP oraz optymalizacji procesów to proces projektowy, który pozwala Ci na uwzględnienie klientów i dostosowanie produktu do ich potrzeb. Proces ten nie ogranicza się do początkowej części projektu, więc nie rezygnuj z poszukiwań!
Bezpłatna konsultacja
Powiedz nam czego potrzebujesz, a nasi eksperci Powiedzą Ci jak to zrobić, ile to kosztuje i na kiedy będzie gotowe.