fbpx
goodfirms LOGO Created with Sketch.







    Co to jest Minimal Viable Product (MVP) i jak pomoże Ci stworzyć wyjątkowe oprogramowanie?

    09
    luty
    2021
    Karol Dobrakowski
    5 minut czytania
    Udostępnij

    Minimal Viable Product - MVP

    Stworzenie aplikacji internetowej, a szczególnie złożonej nie jest tak proste, jak się wydaje. Wymaga czasu, wysiłku i doświadczenia. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że nie wiesz, czy to rzeczywiście będzie działać. To może być bardzo ryzykowne, przytłaczające i stresujące.

    Nasi klienci często mają obawy i zadają poniższe pytania:

    • Czy ta funkcja oprogramowania jest rzeczywiście potrzebna?
    • Skąd mam wiedzieć, czy to naprawdę jest tego warte?

    Warto zaznaczyć, że nie tylko oni. W naszym software house również pojawiają się podobne zapytania, jeśli próbujemy zbudować coś dużego. Są one naturalne i uzasadnione – nie możesz się ich bać.
    Niestety w wielu przypadkach powyższe wątpliwości mogą sprawić, że powstrzymają Cię przed realizacją i stworzeniem własnej aplikacji.

    Gdyby jednak istniał lepszy sposób radzenia sobie z tym problemem? Co by było, gdybyś mógł zmniejszyć złożoność, ograniczyć czas i wysiłek, który musisz włożyć i upewnić się, że Twoje wysiłki nie pójdą na marne? Cóż, jest pewna koncepcja, która może Ci w tym pomóc. Nazywamy ją koncepcją MVP. Zanurzmy się więc i zobaczmy, czym tak naprawdę jest MVP i jak może być dla Ciebie użyteczne.

    Co to jest MVP?

    MVP to skrót od Minimum Viable Product.

    Jest on powszechnie używany w świecie oprogramowania, szczególnie wśród startupów, które budują złożone produkty cyfrowe i chcą zoptymalizować swój czas i zasoby finansowe.

    Idea tego rozwiązania jest bardzo prosta - tworzysz uproszczoną wersję produktu (w naszym przypadku oprogramowania), który masz na myśli.

    Ta "wyszczuplona" wersja powinna posiadać tylko główne cechy produktu finalnego, pomijając te dodatkowe.

    Kiedy warto zastosować praktykę MVP?

    Przyjrzyjmy się bliżej poniższemu przykładowi, aby zrozumieć praktyczną stronę MVP.

    Michał zajmuje się marketingiem internetowym i postanowił, że stworzy aplikację mobilną, dzięki której będzie mógł udostępniać swoje kursy szkoleniowe subskrybentom. Ponadto za każdy ukończony kurs Michał chce przydzielać swoim kursantom punkty, które będą mogli wymieniać na kupony rabatowe do kupienia produktów fizycznych np. książek, a także certyfikaty z unikalnym podpisem Michała.

    Są dwie drogi, którymi może podążyć Michał.

    Pierwsza to zlecenie do software house zbudowania całej aplikacji internetowej, a następnie udostępnienie jej w internecie i oczekiwanie na pierwszych klientów.

    Druga droga, którą może podążyć Michał, to określenie z pomocą software house grupy docelowej i jej potrzeb np. przy pomocy warsztatów Discovery, stworzenie prototypu we współpracy z zespołem Product Design, a następnie przygotowanie aplikacji internetowej tylko z podstawowymi funkcjami i sprawdzenie, czy pomysł jest warty dalszego rozwoju.

    Załóżmy, że nie ma on rozległej wiedzy technicznej ani doświadczenia w kodowaniu, więc jaką drogę powinien obrać?

    Może wybrać pierwszą drogę, ale czy na pewno pod względem biznesowym będzie to przemyślane rozwiązanie? No właśnie. Może się okazać, że ludzie chętnie kupują kursy, ale już np. produktów fizycznych nie. Co wtedy? Ujawnia to duży problem, ponieważ zasadniczo Michał zmarnował nieproporcjonalnie dużo swoich zasobów, aby zbudować coś, za co ludzie nie chcą płacić.

    Jeśli wybierze drugą ścieżkę ma szanse dzięki współpracy z doświadczonym zespołem projektantów określić rzeczywiste potrzeby swoich klientów i wybrać tylko te, które naprawdę są potrzebne, aby zacząć. Dzięki temu oszczędzi swój czas i pieniądze potrzebne na tworzenie aplikacji internetowej i funkcji, które nie były wartościowe dla jej klientów.

    Przykład, który przytoczyłem jest świetną lekcją, z której możesz wyciągnąć wnioski.

    Dlatego właśnie powinieneś zastosować strategię MVP. Gdy masz w głowie skomplikowany pomysł na dedykowane oprogramowanie, co do którego nie jesteś pewien, czy będzie działać, a chcesz zoptymalizować swój czas i zasoby pieniężne, jednocześnie zmniejszając ryzyko niepowodzenia, to Minimal Viable Product jest dla Ciebie.

    Jeśli masz podobną zagwozdkę jak Michał, gorąco zachęcam Cię do rozważenia takiego podejścia, a jeśli nie masz pomysłu w jaki sposób możesz to zrobić, napisz do nas.

    Zalety Minimal Viable Product - MVP

    Teraz, kiedy wiesz już kiedy powinieneś stosować strategię MVP, pozwól, że omówię Ci główne zalety tworzenia Minimal Viable Product.

    Biorąc pod uwagę, że każda aplikacja jest inna, korzyści z używania MVP również mogą się różnić od siebie.

    Istnieją jednak pewne zasady, które są uniwersalne dla wszystkich (lub przynajmniej dla zdecydowanej większości) aplikacji.

    Walidacja Twojego pomysłu

    Pierwszą zaletą, o której chciałbym wspomnieć jest walidacja Twojego pomysłu. Jak zapewne wiesz, genialny pomysł, który masz w głowie, nie zawsze będzie działał. Musisz go przetestować, aby zobaczyć, czy Twoi potencjalni klienci uznają go za wystarczająco wartościowy, aby za niego zapłacić.

    Dlatego właśnie nie chcesz tworzyć skomplikowanego produktu, który zajmie Ci dużo czasu, ponieważ nie pozwoli Ci to na szybkie sprawdzenie poprawności Twojego pomysłu.

    Z drugiej strony, możesz uruchomić wersję MVP znacznie szybciej, czasem nawet w ciągu kilku tygodni.

    Oszczędność pieniędzy

    Redukcja wydatków jest priorytetem dla każdej firmy, szczególnie jeśli jest w fazie startupu.

    Jednym z najlepszych sposobów,  aby zaoszczędzić trochę pieniędzy, jest próba zbudowania mniejszego odpowiednika oficjalnej wersji.

    Budowanie MVP aplikacji będzie tańsze (a w wielu przypadkach o wiele tańsze) niż budowanie złożonego i wymagającego projektu. Jeśli jesteś ciekaw ile może kosztować stworzenie Twojego MVP, skontaktuj się z nami i wycenimy projekt specjalnie dla Ciebie.

    Elastyczność

    Zaczynając od MVP jest to świetny sposób, aby Twoja aplikacja była lepiej skalowalna do budowania nowych funkcji.

    Kiedy masz już główne funkcje na miejscu i zebrałeś informacje zwrotne od swoich klientów, będzie Ci o wiele łatwiej przewidzieć, jakie dodatki musisz do niej dodać.

    I odwrotnie, jeśli zbudowałeś dużego "potwora" z wieloma elementami funkcjonalności, które są bezużyteczne dla Twoich klientów, będzie o wiele trudniej i drożej dodać nowe funkcjonalności.

    A to dlatego, że zbędne funkcje mogą powodować konflikty lub będą musiały być całkowicie usunięte.

    Spowoduje to poświęcenie większej ilości czasu dla Twojego programisty i doprowadzi do wyższych kosztów.

    Redukcja ryzyka

    Redukcja ryzyka jest prawdopodobnie najważniejszą korzyścią, która zawiera w sobie wszystkie inne zalety, które wymieniłem powyżej.

    Budując MVP, będziesz w stanie zacząć "od zera" i nie tracić czasu i pieniędzy, które w efekcie mogą zaszkodzić Twojemu biznesowi.

    Będziesz w stanie zweryfikować swój pomysł wcześniej przy mniejszej ilości wymaganych zasobów i zmodyfikować go lub nawet porzucić w razie potrzeby bez większych strat.

    Już rozumiesz dlaczego warto stworzyć MVP?

    Podsumowując, koncepcja MVP nie jest wcale taka trudna, jak mogłoby się wydawać. W IT-solve tworzenie MVP aplikacji mobilnych i internetowych jest codziennością, dlatego jeśli potrzebujesz pomocy w tym aspekcie skontaktuj się z nami. Z wielką przyjemnością Ci pomożemy.

    Dzięki temu będziesz o krok od konkurencji, ponieważ nie będziesz brnął na oślep podczas realizacji swojego projektu, a wykorzystując najlepsze praktyki opracowane przez profesjonalistów upewnisz się, że Twój projekt odniesie sukces.

    Cześć! Mam szybkie pytanie :)

    Jakich informacji obecnie szukasz u nas na stronie?
    Spróbuję Ci zasugerować treści, które mogą Ci się spodobać :)

    Jak możemy Ci pomóc?
    Porozmawiaj z nami!







      Damian Sitek
      Co-Founder, Developer
      Wiktor Sobczyk
      Co-Founder, Key Account Manager