goodfirms LOGO Created with Sketch.







Rozwój rynku aplikacji mobilnych

15
Wrzesień
2020
Adrian Kujawski
5 minut czytania
Udostępnij

Rozwój rynku aplikacji mobilnych

Rynek aplikacji mobilnych  

 

Rynek aplikacji mobilnych cały czas się rozwija. Posiadanie aplikacji mobilnej przez firmę to dopiero pierwszy krok w budowaniu nowoczesnej usługi. Istotne jest aby cały czas być na bieżąco i podążać za trendami. Pamiętać należy, że konsumenci są zawsze krok do przodu, a ich zapotrzebowanie na innowacyjne i inteligentne rozwiązania stawia przed firmami nowe wyzwania. Co więcej, według mobirank użycie aplikacji mobilnych podczas pandemii wzrosło o 40%.


Zapewnienie swoim klientom oraz użytkownikom dostępu do aplikacji mobilnej stało się jednym ze sposobów zaspokojenia ich potrzeby łączenia się z marką w sposób jaki im odpowiada i jest dostępny. Tak naprawdę chodzi o podejście marki do innowacji.
Aplikacje mobilne przeszły długą drogę od nowinki technologicznej do jednego z najważniejszych narzędzi służących do stworzenia nowoczesnego biznesu. Według najnowszego raportu We Are Social ludzie spędzają więcej czasu w sieci niż na jakichkolwiek innych urządzeniach. 90% tego czasu użytkownicy poświęcają na korzystanie właśnie z aplikacji mobilnych. W rzeczywistości statystyki mówią o tym, że więcej osób posiada telefon komórkowy aniżeli szczoteczkę do zębów. Obecnie około 75% maili otwieranych jest na urządzeniach mobilnych.
Wygoda korzystania z urządzeń mobilnych przekłada się na zmiany zachowań użytkowników. Według raportu Google około 80% użytkowników telefonów komórkowych jest bardziej skłonnych do zakupu w firmach z aplikacjami mobilnymi lub witrynami, które pomagają im a łatwy sposób odpowiedzieć na pytania. Według Statista w sklepie google play jest do pobrania około 2,6 miliona aplikacji, a w App Store około 2 miliony.


Aplikacje, jak to jest z wszystkimi technologiami szybko ewaluują i mocno wykorzystują najnowsze trendy technologiczne. Poniżej kilka trendów, które już się pojawiły, bądź pojawią się w najbliższym czasie, a które zdefiniują na nowo tworzenie aplikacji mobilnych.

Sieć 5G
1. Sieć 5G


Sieć 5G pojawiła się w Polsce stosunkowo niedawno, na razie jedynie w dużych miastach, a większość telefonów nie ma możliwości jej obsługi, jednak już dziś wiemy, że zmieni ona rozwój aplikacji mobilnych w sposób, o którym 10 lat temu nikt by nie pomyślał. Opóźnienie 5G jest mniejsze niż jedna milisekunda, dla porównania czas reakcji człowieka wynosi do 300 milisekund. Połączenie 5G o ekstremalnie niskich opóźnieniach pozwoli na rozwój aplikacji w takich dziedzinach jak IoT, AR czy VR, a nawet przyczyni się do wprowadzenia bezzałogowych pojazdów czy bezprzewodowego zdrowia. Z praktycznej strony zwiększenie prędkości oraz opóźnienia pozwoli obniżyć zużycie baterii, a także przyczyni się do bardziej precyzyjnej geolokalizacji. Wielu ekspertów mówi, że sieć 5G będzie zwiastunem czwartej rewolucji przemysłowej.


2. PWA i „aplikacje błyskawiczne”


PWA to nazwa aplikacji tzw. Hybrydowych, które obsługiwane są przez system Android. Apple na dzień dzisiejszy jeszcze nie podjął decyzji czy pozwoli na obsługę tego typu aplikacji na urządzeniach z systemem iOS ( chodziaż pierwotnie to właśnie Steve Jobs promował aplikacje internetowe na ekranie głównym). PWA jest rozwiązaniem hybrydowym pomiędzy aplikacją natywną, a stroną internetową. Jedną z największych zalet tych aplikacji jest fakt, że ich tworzenie zajmuje mniej czasu aniżeli natywnej aplikacji ponieważ są to w praktyce strony internetowe z funkcjami aplikacji. PWA zyskuje na wartości, ponieważ użytkownik nie musi takiej aplikacji instalować, a dane przesyłane są na żądanie.

smartwatch
3. Zegarki/ Urządzenia „do noszenia”


Według IDC w 2019 roku rynek urządzeń do noszenia- tj. opasek, zegarków wzrósł do 198 milionów sprzedanych urządzeń. Z tej liczby aż 44% zdominowały zegarki jak np. apple watch. Nowością jest inteligentna odzież, która podbiła z sukcesem Chiński rynek i przygotowuje się do wejścia na rynki zachodnie. Według Statista do 2022 roku będzie 1,1 miliarda połączonych urządzeń do noszenia. Co charakteryzuje te dane? Rozwój tych urządzeń sprawi, że automatycznie wzrośnie zapotrzebowanie na aplikacje mobilne do ich obsługi.


4. Technologia beacon


Smartfony wykorzystują wiele metod na przekazywanie danych o lokalizacji. Wraz z rosnącą popularnością sieci 5G, o której pisałam wcześniej, idzie rozwój technologii becacon. Jest to energooszczędne urządzenie Bluetooth, które wysyła jednokierunkowy sygnał do innego urządzenia. Dzięki tej technologii do użytkownik można kierować określone wiadomości w określnym miejscu- wysyłanie ostrzeżeń, kierowanie do danego miejsca czy pokoju hotelowego, czy nawet kierowanie do znalezienia odpowiedniego produktu na półce w sklepie. Becaony oferują spersonalizowane wrażenia dlatego z kolejnych latach z pewnością staną się nieodzownym elementem kreatywnych kampanii marketingowych.

5. mCommerce – portfele mobilne

Według OuterBox 79% użytkowników smartfonów dokonało jakiejś formy zakupu za pomocą telefonów. Aplikacje, które wykorzystują aplikację w roli portfela- czy to do płatności, czy nawet zbierania dodatkowych punktów lojalnościowych będą bardziej wykorzystywane i chętniej instalowane przez użytkownik w nadchodzących latach. Marki będą miały większą motywację do tworzenia aplikacji, które pozwolą na przyśpieszenie procesów składania zamówień.

Rozwój aplikacji mobilnych IOT

6. Smart Hub ( IoT i łączność)

Internet of Things ( IoT) to nowe hasło, które w ostatnich czasach zrobiło się modne, jednak sama technologia jest już z nami od dłuższego czasu. Pomysł połączonych maszyn, które aby efektywnie ze sobą współpracować wymieniają się informacjami pojawiła się pierwotnie w produkcji. Jednak dzięki smartwatchom, smartfonom oraz inteligentnym urządzeniom domowym technologia bardzo szybko rozprzestrzeniła się na rynku konsumenckim.
Łącząc poszczególne urządzenia ze smartfonami można zaproponować użytkownikom nowy poziom doświadczenia w ich użytkowaniu.
Jednym z najbardziej współczesnych przykładów jest Audi Al.: Trail Quatro- pierwszy prototyp samochodu, który wykorzystuje smartfon jako deskę rozdzielczą, a jego wymaganiem jest posiadanie specjalnej aplikacji do połączenia z procesorem samochodu.

7. Rozszerzona oraz wirtualna rzeczywistość ( VR, AR i MR)

Definitywnie jednym z najbardziej znanych przykładów zastosowania rzeczywistości rozszerzonej jest pokemon go . We wrześniu 2018 gra osiągnęła przychodów z zakupów w aplikacji, co osiągnęła w 811 dni.
Obecnie w coraz większej liczbie aplikacji mobilnych można zobaczyć komponenty rozszerzonej rzeczywistości- IKEA w aplikacji na system iOS pozwala na podgląd produktów przed ich zakupem.
Sukces AR i VR zmusi twórców aplikacji mobilnych do włączenia elementów AR w celu zwiększenia przychodów oraz interaktywności. Statisa estymuje, że łączny przychód z aplikacji VR i AR do 2023 roku wyniesie około 160 miliardów dolarów.

8. VUI- głosowe interfejsy użytkownika

Głosowe interfejsy użytkownika stają się coraz bardziej popularne wraz z rozwojem asystentów takich jak Siri czy Alexa. Ponieważ ludzi stopniowo zaczynają coraz bardziej przyzwyczajać się do tego typu rozwiązań będą coraz bardziej skłonni aby używać VUI również w innych aplikacjach. Według badania Adobe Voice Technology przeprowadzonego w lipcu 2019 roku, 85% użytkowników używa głosu do sterowania smartfonami, co więcej, w tym samym badaniu 94% użytkowników stwierdziło, że chce używać sterowania głosem na większej liczbie aplikacji.

Rozwój rynku aplikacji

Podsumowanie

Powyższe trendy pokazują, że nowoczesne technologie mobilne nieustannie mają wpływ na tradycyjne formy prowadzenia biznesu. Urządzenia mobilne zmieniają w sposób ciągły sposób w jaki robimy zakupy, zamawiamy usługi i poszukujemy informacji. Dzięki coraz lepszym aplikacjom mobilnym konsumenci będą mogli wykorzystywać coraz to nowocześniejsze rozwiązania.
Jeśli chcesz oferować swoim klientom szerszą gamę usług, poszukujesz aplikacji mobilnych nie czekaj i skontaktuj się nami.

Jak możemy Ci pomóc?
Porozmawiaj z nami!







Damian Sitek
Co-Founder, Developer
Wiktor Sobczyk
Co- Founder, Key Account Manager