goodfirms LOGO Created with Sketch.
Progresywne aplikacje internetowe (PWA)
29
Październik
2019
Adrian Kujawski
5 minut czytania
Udostępnij

Aplikacja mobilna czy mobilna witryna? To pytanie zadajemy sobie już od kilku lat. Na szczęście dostępne jest rozwiązanie, które rozmywa tę granicę - PWA.

PWA, czyli progresywna aplikacja mobilna, jest tak naprawdę aplikacją webową, która została wzbogacona o tzw. „native experience”. Jest wykrywana w przeglądarce bez konieczności pobierania aplikacji, dodatkowo może pracować w dowolnym miejscu - szczególnie w strefach o słabym zasięgu internetu. Aby ułatwić do niej dostęp, można ją zapisać na ekranie telefonu.

PWA jest inicjatywą Google i ma otwarty kod źródłowy, który poprzez wykorzystanie nowoczesnych funkcji sieciowych, może zapewnić użytkownikom lepsze wrażenia niż natywne aplikacje czy mobilne witryny.

Za wprowadzeniem PWA przemawia także oszczędność takiego rozwiązania. Tworzymy jedną aplikację WEB, bez potrzeby dodatkowej dedykowanej aplikacji mobilnej, którą użytkownik musiałby zainstalować, a w przypadku dodawania kolejnych funkcji - aktualizować. Badania pokazują, że obecnie aż trzy razy więcej osób woli korzystać z witryn webowych niż dedykowanych aplikacji.

Dla marketerów dużym plusem zastosowania PWA jest łatwość gromadzenia danych ze standardowych narzędzi analitycznych takich jak Google i Adobe. Dla wydawców pomocą są aktualizacje. W przypadku PWA musimy jedynie wgrać nowe pliki na serwer i użytkownik ma od razu możliwość korzystania z uaktualnionej wersji. Dla biznesu PWA wprowadza realne oszczędności. Nie ma już konieczności wytwarzania aplikacji natywnych. Tutaj jednak warto zaznaczyć, że PWA nie jest jeszcze w pełni gotowe zastąpić aplikacji natywnych, zatem deweloperzy iOS i Android nadal będą potrzebni. Dla wszystkich jej użytkowników pozytywna będzie szybkość reakcji aplikacji i możliwość uruchomienia jej na każdej platformie. Obecnie PWA zostało wprowadzone m.in. przez Pinterest, Tinder, Uber, Starbucks czy Forbes.

Niestety, jak już wspomnieliśmy, PWA nie jest obecnie w stanie zastąpić aplikacji natywnych. Oto kilka powodów dlaczego:

  • PWA nie obsługuje wszystkich komponentów sprzętowych jak: aparaty fotograficzne, GPS czy skanery linii papilarnych
  • Marketerzy mogą napotkać trudności w promowaniu swoich aplikacji i ich legalności, jak do tej pory miało to miejsce na Android czy iOS store
  • PWA nadal niedostępne jest na IE, Edge, Safari i wielu innych niestandardowych przeglądarkach
  • Wiele aplikacji, które wymagają logowania do systemu, będzie nadal za każdym wejściem żądać loginu i hasła, ponieważ PWA nie mogą gromadzić tych danych i pozwalać na autologowanie

Liczba funkcji obsługiwanych przez PWA będzie rosła z roku na rok, dlatego dobrze rokuje to na jej przyszłość. Jest to także doskonały sposób na uatrakcyjnienie posiadanej aplikacji webowej – małymi krokami możemy przekształcić ją w PWA, co pozwoli zyskać na wydajności, czasie, wspólnym kodzie i najważniejsze - przełoży się na zadowolenie użytkowników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Have a project in mind? Need help with an ongoing one?
We'll be happy to talk!







Wiktor Sobczyk
Co- Founder, Key Account Manager
Damian Sitek
Co-Founder, Developer