goodfirms LOGO Created with Sketch.

Menedżer produktu i jego rola w zespole

23
Marzec
2020
Wiktor Sobczyk
4 minuty czytania
Udostępnij

Słowo backlog sprawiło, że każdy menedżer produktu nie śpi po nocach. W pierwszych dniach tworzenia i funkcjonowania Twojej firmy najprawdopodobniej próbujesz rozwiązać natychmiastowo każdy problem, który się pojawia. W miarę dojrzewania pogłębiasz wiedzę o branży, procesach, użytkownikach oraz ich problemach. Zaspokojenie ich potrzeb bez utraty orientacji może być wyzywaniem, a niespełnienie ich wymagań może spowodować ich utratę. Co zatem robić? Paul Graham mawiał, że w pewnym sensie jest tylko jeden błąd, który zabija startupy: unikanie robienia tego, czego chcą użytkownicy. 

Nie oznacza to jednak, że musisz nagle natychmiast rozwiązać wszystkie problemy. W rzeczywistości prawdopodobnie nie możesz zbudować wszystkiego od razu i na już. Chyba że masz na swojej liście armię programistów i projektantów.

Jako menedżer produktu możesz łatwo stracić z oczu szerszy obraz i nadać priorytet niewłaściwym funkcjom. Szczególnie gdy jesteś bombardowany żądaniami funkcji i masz za zadanie ustalenie priorytetów przepełnionego backlogu. Co gorsza, nawet Twoje narzędzie do zarządzania projektami nie jest w stanie ich obsłużyć. A gdy błędnie potraktujesz priorytety funkcji, ogromna część Twoich zasobów zostaje pochłonięta, a klienci zostawią Cię dla konkurencyjnego produktu, który dopasuje się do ich wymagań.

 Jak w takim razie nadać priorytet właściwym funkcjom? Sprawdź:
  1. Mind the Vision

Istnieją dwa rodzaje produktów - takie, które przyjmują określoną postawę oraz takie, które starają się zadowolić wszystkich.

W czasach, gdy ludzie szukają natychmiastowej satysfakcji, łatwo poddać się krótkoterminowym celom i starać się zaspokoić żądania klientów w nadziei na ich utrzymanie. Doprowadzi to jednak tylko do chaosu.

Kiedy próbujesz zbudować produkt, który stara się zadowolić wszystkich, ostatecznie nie zadowalasz nikogo, w tym własnego zespołu. Trudno zrozumieć, co robi produkt, jak go używać, a nawet dowiedzieć się, gdzie są określone przyciski. Twój zespół marketingowy będzie miał trudności z wymyśleniem historii, zespół analityczny nie będzie śledził właściwych wskaźników, a zespół projektowy będzie potrzebował wakacji, aby dopasować kolejną niesamowitą funkcję do produktu. Dlatego tak ważny jest w zespole menedżer produktu.

Co najgorsze, klient właśnie z tego powodu, dla którego zbudowałeś wszystkie te funkcje niskiego zawieszenia, będzie sfrustrowany i najprawdopodobniej w ogóle przestanie korzystać z Twojego produktu. Dobrym przykładem, jak nie dać się zwariować, jest Apple znany z tego, że nie pozwala swoim użytkownikom pobierać plików na telefony od czasu premiery pierwszego iPhona w 2007 roku. Rosnące firmy muszą nauczyć się radzić sobie z żądaniami funkcji, które nie pasują do wizji produktu. Jeśli chcesz zbudować produkt, który będzie się wyróżniał, będziesz musiał podejmować trudne decyzje i odmawiać, nawet jeśli oznacza to zaakceptowanie sporej części krytyki.

Pozostań wierny wizji produktu, nawet jeśli oznacza to odmowę dla najlepiej płacącego klienta.

  1. Gdzie są Twoi użytkownicy w drodze do produktu

W idealnym świecie większość Twoich aktywnych użytkowników będzie krzyczeć na Ciebie, że nie budujesz określonego zestawu funkcji. W rzeczywistości ustalanie priorytetów funkcji nie jest takie proste. Gdy spojrzysz na backlog funkcji, zobaczysz prawdopodobnie, że zmienia się ona od „prostego dodania filtrów obrazów” do bardziej złożonego „raportu zaangażowania wszystkich przesłanych zdjęć”.

Różne żądania funkcji powodują, że zastanawiasz się, dlaczego użytkownicy o podobnych profilach mają potrzeby, które nie mają ze sobą nic wspólnego. Cofnij się o krok i sprawdź, gdzie użytkownicy przebywają na drodze do produktu.

Użytkownik przechodzi przez różne etapy zanim zostaje zaangażowanym użytkownikiem Twojego produktu. Każda zbudowana funkcja powinna pomóc mu w bezproblemowym przejściu do następnego etapu, aby mógł szybko osiągnąć swoje cele dzięki produktowi.

Gdy użytkownik skorzysta z Twojego produktu, zasadniczo należy do jednego z następujących segmentów:

  1. Zapisany
  2. Aktywowany
  3. Zachowany
  4. Zachwycony

Zanim jeszcze zaczniesz badać funkcję, uruchom narzędzie analityczne i zastanów się nad oceną, gdzie znajduje się większość użytkowników. Odczucie użytkownika, który właśnie się zarejestrował i wykonał klika czynności, będzie różne w stosunku do użytkownika, który aktywnie używa Twojego produktu przez sześć miesięcy.

Jeśli na przykład planujesz zbudować funkcję raportowania, aby pomóc użytkownikom zobaczyć duży obraz tego, co osiągnęli, zastanów się, czy użytkownicy wykonali wystarczającą liczbę podstawowych czynności, aby zobaczyć wartość w raporcie generowanym przez Twój produkt.

Twórz funkcje, aby przenieść większość użytkowników do następnej fazy ich cyklu życia.

  1. Wpływ cechy

Nie wszystkie funkcje mają taki sam wpływ na produkt. Istnieją takie, które sprawiają, że Twoi użytkownicy staną się superbohaterem. I są funkcje, których będzie potrzebował dobrze płatny klient, ale w rzeczywistości są one po prostu kolejnym zestawem przyjemnych, ale nie niezbędnych, udogodnień. Aby zbudować funkcję, która jest faktycznie niezbędna, warto umieścić ją na wykresie. Będzie on porównywał częstotliwość jej użycia z liczbą osób, które ostatecznie z niej skorzystają. Chodzi o to, aby skupić się w pierwszej kolejności na tych, które będą używane przez wszystkich użytkowników za każdym razem. Im bardziej odchodzisz od tego schematu, tym większe występuje niebezpieczeństwo budowania funkcji, z których będą korzystać tylko niektórzy użytkownicy.

Funkcje powinny być traktowane priorytetowo na podstawie ich znaczenia i wpływu. Nie przez to, ile klient płaci.

  1. Wysiłek i złożoność

Chcesz mieć pewność, że dobrze ustaliłeś priorytety w obrębie backlogu i zadowolisz klienta? Weź pod uwagę również to, ile wysiłku (czasu) zajmie dostarczenie mu gotowych rozwiązań.

W końcu za każdym razem, gdy opracowujesz nową funkcję, zespół projektowy będzie musiał poświęcić czas na badania i wywiady z klientami. Natomiast zespół inżynierów będzie musiał przemyśleć złożoność techniczną i zdobyć wiedzę na temat nowych technologii. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ wiąże się z Twoim najbardziej ograniczonym zasobem - czasem.

Po ustaleniu wysiłku wymaganego do zbudowania funkcji w backlogu, możesz zmapować wszystkie swoje funkcje na wartości według macierzy wysiłku 2x2.

Twoje obiekty zostaną zmapowane na cztery części:

Lewy górny róg - wysoka wartość, niski wysiłek – ta kategoria funkcji powinna krzyczeć: Dlaczego właśnie tego nie robimy!? Są to bowiem funkcje, które zapewniają wysoką wartość dla użytkowników i można je zbudować przy minimalnym wysiłku.

Prawy górny róg - wysoka wartość, wysoki wysiłek - funkcje skategoryzowane w ramach tej ćwiartki to te, które chciałbyś zignorować z powodu dużego wysiłku, który jest potrzebny na ich wykonanie, jednak nie możesz. Są to bowiem funkcje, które zwiększą wartość Twojego produktu. Rozważ podzielenie ich na małe, wykonywalne moduły, które możesz ponownie zmapować na macierz 2x2 i zmienić priorytety.

Na dole po prawej - niska wartość, wysoki wysiłek - są to funkcje, nad którymi nie powinieneś teraz pracować, chyba, że wyczerpałeś całą listę żądań funkcji i błędów w backlogu. Bardziej prawdopodobne jest, że przyniesiesz użytkownikom większą wartość, koncentrując się na pozostałych ćwiartkach.

Twórz funkcje zapewniające maksymalną wartość przy minimalnych kosztach/wysiłku

Menedżerowie produktu mają w głowie ogólny obraz i zmienią go w kolejne, możliwe do zrealizowania działania. Dzięki odpowiednim priorytetom mogą przekształcić produkt, który ma problemy, w produkt, bez którego klienci nie mogą żyć. To, co z zewnątrz może wydawać się proste, wymaga jednak myślenia pod różnymi kątami.

Mając na uwadze długoterminową wizję, zastanów się, gdzie użytkownik znajduje się w cyklu życia produktu. Zastanów się, ilu użytkowników będzie korzystało z danej funkcji. Dokonaj analizy wysiłku, jaki należy poświęcić na daną funkcjonalność. Kiedy przejdziesz ten proces i dokonasz wyboru priorytetów wymagań, przekaż uwagi swojemu zespołowi – wtedy wszystko pójdzie zgodnie z planem.

►Jeżeli poszukujesz menedżera produktu, który wesprze realizację Twojego projektu - skontaktuj się z nami!

Jak możemy Ci pomóc?
Porozmawiaj z nami!







Damian Sitek
Co-Founder, Developer
Wiktor Sobczyk
Co- Founder, Key Account Manager