fbpx
goodfirms LOGO Created with Sketch.








    Spedimo

    Design i development intuicyjnej giełdy transportowej

    Jak zaprojektować i zbudować giełdę transportową, tak, by idealnie odpowiedzieć na potrzeby użytkowników i rozbić monopol na rynku aplikacji dla spedycji? Poznaj case study firmy Spedimo, która podjęła się zadania stworzenia maksymalnie przyjaznego użytkownikowi rozwiązania dla bardzo zmonopolizowanego rynku spedycyjno-transportowego.

    Wstęp

    Spedimo.eu to giełda transportowa, której głównym zadaniem jest łączenie firm spedycyjnych ze sprzedawcami i usprawnianie organizacji transportów. Działając na rynku spedycji od prawie 25 lat i przyglądając się rozwiązaniom konkurencji, nasz klient dostrzegł możliwości zagospodarowania części rynku dzięki poprawie funkcjonalności istniejących rozwiązań. Zwrócił się do nas zadaniem zaprojektowania i zbudowania od zera nowej giełdy transportowej.

    Celem Spedimo było stworzenie platformy umożliwiającej zawieranie transakcji w sposób prosty i szybki. W trakcie analizy rynku, klient zauważył, że istniejące rozwiązania w dziedzinie logistyki i spedycji są często zbyt rozbudowane i skomplikowane jak na potrzeby niszy transportu mniejszego i drobnicowego i kierowane do całego rynku. Na przykład, wymagają one od użytkowników podania szczegółowych i często zbędnych informacji, co wydłuża proces transakcyjny i komplikuje go. Klient postanowił więc skupić się na węższej grupie docelowej (niszy transportu mniejszego i drobnicowego) i stworzyć rozwiązanie, które precyzyjnie adresuje potrzeby małych pośredników spedycji.

    W procesie definiowania i rozwijania pomysłu klient przyjął jako benchmark największych rynkowych graczy i skupił się usprawnieniu oferowanych przez nich funkcjonalności pod kątem potrzeb użytkowników reprezentujących wybrany przez niego segment rynku. Postanowił zbudować platformę ergonomiczną, niezawodną, intuicyjną i wyposażoną jedynie w kluczowe funkcjonalności, a tym samym maksymalnie skrócić proces zawierania transakcji.

    Badanie potrzeb i projekt rozwiązania

    Jako partner technologiczny z doświadczeniem w domenie spedycji, logistyki, transportu i trackowania pojazdów oraz dostarczaniu projektów o takiej skali, bez wahania podjęliśmy rękawicę rzuconą przez Spedimo.

    Projekt rozpoczęliśmy od stworzenia Business Model Canvas, który pomógł nam doprecyzować grupy docelowe, jasno zdefiniować jej potrzeby i oczekiwania oraz stworzyć listę problemów, które miałaby rozwiązać nowa aplikacja. Wyznaczyliśmy również cel: uznaliśmy, że projekt zakończy się sukcesem, jeśli 10.000 użytkowników wystawiających 6.000 zleceń dziennie i otrzymujących 100.000 ofert będzie pracowało na stabilnej, szybko działającej platformie.

    W kolejnym kroku dokonaliśmy dokładnej analizy rozwiązań oferowanych przez największych rynkowych graczy z branży naszego klienta. Podczas warsztatów Discovery Workshop, dzięki metodzie Event Storming punkt po punkcie zmapowaliśmy funkcjonalności ich platform i pomogliśmy klientowi wyselekcjonować te, które są najbardziej kluczowe dla użytkowników z jego niszy.

    Ostatecznie ustaliliśmy, że z punktu widzenia funkcjonalnego oraz biznesowego nowa platforma powinna:

    • pozwalać szybkie zawieranie transakcji bezpośrednio w aplikacji
    • umożliwiać sprawne zarządzanie setkami ofert i propozycji transakcji bez konieczności podawania szczegółowych parametrów zlecenia
    • zapewniać szybką i wygodną komunikację między uczestnikami rynku: spedytorami, działami logistyki i kierowcami
    • pozwalać na sprawne zarządzanie poszczególnymi elementami, np. sprzedażą ładunków, wymianą informacji i dokumentacji między użytkownikami
    • stanowić główny kanał komunikacji między stronami i zapewniać bezpieczny sposób na dokonywanie ustaleń dotyczących realizacji zlecenia
    • mieć możliwie intuicyjny interfejs i zapewniać doskonały UX
    • działać w wersji webowej i mobilnej.

    W końcowej fazie tego etapu wsparliśmy też klienta w biznesowo-marketingowym procesie wprowadzenia produktu na rynek. Dostarczyliśmy mu m.in. listę zadań do wykonania przed launchem finalnej wersji aplikacji oraz pomogliśmy oszacować rentowność wybranego modelu biznesowego.

    Wybór funkcjonalności

    Aby osiągnąć założone cele, w procesie realizacji skupiliśmy się na budowie i wdrożeniu następujących funkcjonalności:

    • Stworzenie silnika dopasowującego potrzebę do możliwości jej realizacji na podstawie ciągłej analizy i parametryzacji
    • Modułu dodawania ładunków i pojazdów oraz ich wyszukiwania
    • Stworzeniu zaawansowanego mechanizmu zapewniającymi opcje filtrowania po różnorodnych parametrach (np. odległości, miejsca rozładunku i załadunku)
    • Wdrożenie Helpdesku i wsparcia biura obsługi klienta, które zajmuje się m.in. weryfikacją firm, sprawdzaniem ważności uprawnień i licencji, rozwiązywaniem problemów technicznych, zarządzaniem ocenami czy blokowaniem kont na wniosek działu windykacji
    • Zapewnienie modułu obsługi prawnej i rozwiązywania sporów, prowadzenia mediacji i windykacji należności
    • Wdrożenie funkcjonalnego czatu umożliwiającego otwieranie osobnych wątków do każdego zlecenia, a także załączania zdjęć, filmów, plików audio i udostępniania lokalizacji
    • Zbudowanie mechanizmu wystawiania ocen i recenzji innym użytkownikom oraz kontrahentom.

    Zbudowany system wyposażyliśmy także w dodatkowe moduły wspierające jego funkcjonalność, takie jak moduł zarządzania firmami, wielojęzyczność czy RODO.

    Rozwiązania technologiczne

    Projekt platformy oparliśmy na ekosystemie złożonym z 4 środowisk oraz 3 serwerów wirtualnych, które umożliwiły nam na utworzenie kont testowych dla nas i dla klienta, produkcję, sandbox integracyjny oraz API integracyjnego. Projekt prowadziliśmy z wykorzystaniem Azure DevOps, na którym znajdowało się repozytorium kodu.

    W projekcie zastosowaliśmy następujące technologie:

    • Front-end: Vue.js
    • Back-end: .NET
    • Wersja mobilna: Flutter
    • Zapewnienie sprawnej komunikacji serwera z warstwą front-end, kluczowej m.in. przy obsłudze czatu: SignalR
    • Baza danych i zaprojektowanie systemu pod funkcję wyszukiwania niezbędną do obsługi podstawowej funkcjonalności platformy:

    Silnik aplikacji oparliśmy na architekturze modularnego monolitu, która umożliwia modułowe rozwijanie aplikacji na bazie zdefiniowanej wcześniej logiki biznesowej. Łącznie nad projektem pracował 9-osobowy zespół złożony z Project Managera, 6 deweloperów, testera oraz specjalisty UI/UX.

    Efekt

    Projekt platformy zakończył się sukcesem:

    • Udało nam się stworzyć ciekawy silnik, który nie tylko umożliwił wdrożenie wszystkich zaplanowanych funkcjonalności, ale też zapewnił dużą responsywność i szybkość działania;
    • Zbudowaliśmy system działający bez zacięć, lagów i bugów i przygotowaliśmy go do niezawodnego działania przy liczbie użytkowników przekraczającej początkowe założenia - przeprowadziliśmy testy obciążeniowe za pomocą Azure Load Testing w warunkach zakładających 200.000 aktywnych zleceń;

    Dzięki przeprowadzeniu szeregu optymalizacji i iteracji udało nam się skrócić czas ładowania z 1.35s do 0.8s, rozwiązując w ten sposób problemy, z jakimi dotychczas mierzyli się użytkownicy korzystający z rozwiązań konkurentów. W ten sposób osiągnęliśmy główny cel: dostarczyliśmy znacznie szybszą, prostszą w obsłudze i przyjazną użytkownikowi platformę gotową na obsługę znacznego ruchu i oferującą znaczne możliwości skalowania.

    Chcesz zobaczyć i przetestować stworzoną przez nas platformę? Zajrzyj na Spedimo.eu

    Wiktor Sobczyk

    Chcesz zrealizować podobny projekt?

    Powiedz nam czego potrzebujesz, a nasi eksperci Powiedzą Ci jak to zrobić, ile to kosztuje i na kiedy będzie gotowe.

    Jak możemy Ci pomóc?
    Porozmawiaj z nami!








      Kamil
      Head of Business Development
      Kliknij, aby podejrzeć