fbpx
goodfirms LOGO Created with Sketch.








    Jak zwiększyć wydajność aplikacji internetowych?

    15
    listopad
    2022
    7 minut czytania
    Udostępnij

    Nowoczesna aplikacja internetowa musi konkurować z pozostałymi dostępnymi na rynku rozwiązaniami nie tylko pod kątem funkcjonalności i wysokiej jakości treści, ale także zoptymalizowanej wydajności. Zbyt długi czas ładowania strony to bardzo poważny problem, który w praktyce szybko zniechęcić może większość nawet najbardziej aktywnych użytkowników. Warto zwrócić tu uwagę, iż w zdecydowanej większości branż to właśnie najbardziej wydajne aplikacje internetowe są najbardziej popularne. Ze względu na to, jak bardzo złożonym zagadnieniem jest optymalizacja wydajności aplikacji, postanowiliśmy nieco ten temat przybliżyć. Jak sprawdzić i poprawić wydajność aplikacji webowych? Jakie wskaźniki są najbardziej miarodajne? Jak przyspieszyć aplikacje i polepszyć widoczność w wyszukiwarce? Jakie narzędzia umożliwiają monitorowanie wydajności aplikacji? Na wszystkie te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć poniżej.

    Jak łatwo monitorować wydajność aplikacji internetowych?

    Najprostszym i zarazem najbardziej skutecznym sposobem na poprawienie wydajności aplikacji webowych jest profesjonalny audyt. Dzięki wsparciu doświadczonych programistów można łatwo zoptymalizować koszty związane z całodobowym monitoringiem wydajności i dalszym utrzymywaniem aplikacji. Z perspektywy oprogramowania i narzędzi wyróżnić tu trzeba przede wszystkim rozwiązania takie jak Lighthouse Google, Pingdom i WebPageTest. To właśnie dzięki nim można łatwo wygenerować raporty, dzięki którym da się sprawnie identyfikować najbardziej newralgiczne i wymagające uwagi obszary. Jedną z największych zalet wspomnianych wcześniej narzędzi jest także możliwość optymalizowania wydajności pod kątem zróżnicowanej gamy przeglądarek internetowych, lokalizacji oraz fizycznych urządzeń (np. smartfony, tablety, notebooki itp.).

    Czy wydajność aplikacji webowych wpływa na pozycję SERP?

    Niemalże każde prowadzące współcześnie działalność przedsiębiorstwo korzysta w mniejszym lub większym stopniu z internetowego marketingu. Z tego też powodu przy tworzeniu strony internetowej lub aplikacji webowej trzeba zoptymalizować ją pod kątem pozycjonowania i widoczności. Ze względu na to, jak wielu użytkowników korzysta współcześnie z wyszukiwarki Google (szacuje się, iż jest to niemalże 85%), trzeba się liczyć z tym, w jaki sposób gigant wyświetla adresy witryn. Nikt nie wie, w jaki dokładnie sposób Google pozycjonuje aplikacje w SERP (ang. Search Engine Results Page), ponieważ jest to dynamicznie zmieniająca się wypadkowa około 200 czynników. W praktyce zauważyć tu można łatwo jednak korelacje pomiędzy krótszym od 4 sekund czasem wczytywania a wysoką pozycją w rankingu. Innymi słowy, niska wydajność aplikacji webowych przekłada się na gorszą widoczność i tym samym hamuje naturalny wzrost. Trzeba tu pamiętać, iż w niemalże każdej firmie wykorzystuje się obecnie strategię marketingu przychodzącego (ang. inbound). Skuteczność jej działania, określana często mianem konwersji, to jeden z najbardziej istotnych w kontekście rozwoju wskaźników efektywności KPI (ang. Key Performance Indicators).

    Od czego najczęściej zaczyna się optymalizacja wydajności aplikacji?

    Żeby móc podejść do tematu takiego jak optymalizacja wydajności aplikacji trzeba wpierw zidentyfikować najgorzej funkcjonujące obszary, które określa się mianem wąskiego gardła (ang. bottleneck). Najprościej i najszybciej osiągnąć to można przy pomocy dedykowanego oprogramowania i narzędzi Google takich jak Lighthouse i PageSpeed Insights. W przeglądarce internetowej Chrome prosty audyt da się wykonać w zaledwie kilka sekund. Wystarczy wywołać na dowolnej stronie narzędzia dla deweloperów (konsola pojawi się po jednoczesnym przyciśnięciu klawiszy Ctrl + Shift + I) i ustawić tam zakładkę Lighthouse.

    Jak przyspieszyć aplikacje ze strony frontendu?

    Jednym z najbardziej istotnych czynników w kontekście tego, jak przyspieszyć aplikacje, jest kwestia dobrania optymalnego frameworku frontendowego (np. React, Vue, Angular). Dodatkowo rozważyć tu trzeba także wielkość zewnętrznych bibliotek, które niezbędne są do prawidłowego wyświetlenia treści wizualnych na stronie. Przykładem optymalizacji czasu wczytywania może być choćby konwersja animowanych elementów do formatu *.gif. W przypadku niewymagających wysokiej rozdzielczości obrazów statycznych (np. miniatur, tekstur itp.) poprawa wydajności aplikacji opiera się zaś na kompresji JPEG. Mając na uwadze, jak bardzo przyspieszenie aplikacji pomaga w pozycjonowaniu SERP i poprawieniu poziomu aktywności oraz satysfakcji użytkowników nie warto zwlekać zanadto z optymalizacją.

    Jak szybko powinny wczytywać się wydajne aplikacje internetowe webowe i platformy e-commerce?

    Niezależnie od skali projektu, liczby użytkowników czy zasięgu aplikacji, nie można pozwolić, by wczytywała się ona dłużej niż 3 sekundy. Zbyt długi czas ładowania istotnych z punktu widzenia użytkownika treści łatwo zapada w pamięci i tym samym zniechęca do powtórnego odwiedzenia danej witryny. Zacinająca lub długo wczytująca się strona utrudnia także niezwykle istotną kwestię, jaką jest przetwarzanie płatności oraz zamówień. Na przykładzie takim jak e-sklep lub platforma e-commerce łatwo zrozumieć można, dlaczego wydajne aplikacje internetowe cieszą się największą popularnością. Z tego też powodu całodobowe monitorowanie wydajności aplikacji webowych najbardziej opłaca się zlecić profesjonalistom.

    W jaki sposób mierzona jest poprawa wydajności aplikacji internetowych?

    Oszacowanie tego, jak duża poprawa wydajności aplikacji nastąpiła na skutek zaimplementowanych zmian, możliwa jest jedynie, jeśli wcześniej zmierzyło się następujące wskaźniki:

    - TTFB (ang. Time To First Byte) pozwala określić, jak szybko zaczyna się komunikacja pomiędzy przeglądarką a serwerem. Przyspieszenie aplikacji będzie niezbędne, jeśli wartość ta przekracza jedną sekundę;

    - TTFP (ang. Time To First Paint) wskazuje, jak szybko wczytywane są elementy na stronie i tym samym określa moment, w którym użytkownik jest w stanie odczytać istotne treści;

    - TTI (ang. Time To Interactive) pomaga określić, ile czasu mija do chwili kiedy użytkownik wejdzie w interakcje z widocznymi na stronie treściami (np. wciśnie przycisk, przewinie ekran itp.)

    Podsumowanie

    Przyspieszenie aplikacji to świetny sposób na przyciągniecie uwagi nowych użytkowników oraz zminimalizowanie ryzyka utraty bieżących. Jak wiele pracy należy poświecić celem optymalizacji wydajności witryny, ocenić można łatwo przy pomocy dostępnych bezpłatnie narzędzi. Wygenerowane w Lighthouse lub PageSpeed Insights raporty pomogą z pewnością zarówno w identyfikowaniu, jak i też rozwiązywaniu potencjalnych problemów i wąskich gardeł.

     

    Wiktor Sobczyk

    Bezpłatna konsultacja

    Powiedz nam czego potrzebujesz, a nasi eksperci Powiedzą Ci jak to zrobić, ile to kosztuje i na kiedy będzie gotowe.

    Inne wpisy na blogu

    24
    styczeń
    2023
    Nieustannie rozwijające się pod kątem funkcjonalności frameworki ułatwiają odczuwalnie tworzenie nowych aplikacji. Należy mieć tu jednak na uwadze, iż sytuacja ta wygląda nieco inaczej w przypadku istniejących już rozwiązań. Wdrażane globalnie aktualizacje frameworków nie powinny zaburzyć funkcjonalności opracowanych już aplikacji, ale aby móc w pełni skorzystać z zaimplementowanych zmian, trzeba zrobić refaktoring własnego kodu. Na…
    tagi: #Bezpieczeństwo
    czytaj artykuł
    20
    wrzesień
    2022
    W dobie dynamicznie rozwijających się aplikacji mobilnych oraz internetowych aspekt monitoringu z reguły trafia na dalszy plan. Duże, średnie i małe przedsiębiorstwa, które zmagają się z brakiem odpowiedniej liczby programistów, rezygnują często z monitoringu, ponieważ w krótkiej perspektywie czasowej jest to tańsze i prostsze rozwiązanie. Wzbogacenie architektury aplikacji przy pomocy narzędzi i metod, które pozwalają…
    tagi: #Bezpieczeństwo
    czytaj artykuł
    Jak możemy Ci pomóc?
    Porozmawiaj z nami!








      Kamil
      Head of Business Development
      Kliknij, aby podejrzeć