fbpx
goodfirms LOGO Created with Sketch.









    Już nas opuszczasz?

    Napisz czego potrzebujesz, a nasi eksperci powiedzą Ci jak to zrobić, ile to kosztuje i na kiedy będzie gotowe.








      Jak rozwijać ducha zespołu w zdalnych zespołach?

      26
      lipiec
      2022
      7 minut czytania
      Udostępnij

      Dołącz do IT-solve!

      Zobacz nasze oferty pracy i aplikuj do naszej firmy już teraz! Pracuj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

      Zobacz oferty
       

      W zdecydowanej większości przypadków za sukcesem każdego projektu stoją wszyscy członkowie zaangażowanego zespołu. Dobrze układające się relacje pomiędzy zgranymi ze sobą specjalistami i kadrą kierowniczą to podstawa, o której nie powinno się zapominać w przypadku pracowników, którzy pracują zdalnie. To właśnie w tym trybie najciężej jest nawiązać nić porozumienia z pozostałymi członkami zespołu, ponieważ naturalnie występujące w stacjonarnej pracy okazje do zacieśnienia więzów zdarzają się niezwykle rzadko. Nawet coś tak trywialnego jak krótka i niekoniecznie dotycząca pracy rozmowa w trakcie porannej przerwy na kawę to doskonały przykład sytuacji, w której duch zespołu rozwija się naturalnie. W zdalnych zespołach interakcje pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu często ograniczają się jedynie do służbowych wideo konferencji, czatu online lub korespondowania drogą elektroniczną. Z tego też powodu chcąc zadbać o dobre relacje w zdalnym zespole, trzeba się bardziej postarać oraz skorzystać z nieco odmiennych strategii integracyjnych. Jak budować relacje w pracy zdalnej? Jak integrować zespół zdalny? Jakie są największe zalety pracy zdalnej w branży IT? W poniższym artykule bierzemy pod lupę zdalny teambuilding oraz podpowiadamy, jak budować skuteczny zespół zdalny.

      Jak budować relacje w pracy zdalnej?

      Jednym z największych wyzwań związanych z tematem takim jak zdalny teambuilding jest kwestia zaufania, które zbudować można jedynie dzięki odpowiedniej komunikacji. Przedstawiając firmowe strategie, cele czy zadania w klarowny, wyczerpujący i transparenty sposób uniknąć można wielu problemów. Dużo bardziej istotna jest jednak kwestia dostępności kanałów komunikacyjnych (np. Slack, Zoom, Hangouts, Skype itp.), ponieważ to właśnie dzięki nim zdalni pracownicy są w stanie nawiązać relacje ze sobą. Pozwala to także uniknąć sytuacji, w których pracownicy sami tworzą nieoficjalne kanały, co przy odrobinie nieuwagi prowadzić może do poważnego wycieku wrażliwych danych. Warto pamiętać też, by przy planowaniu zadań zespołu uwzględnić przynajmniej kilka godzin w skali miesiąca na aktywności ukierunkowane na zacieśnianie relacji.

      Jak integrować zespół zdalny?

      Wbrew pozorom integracja zdalnych zespołów jest dużo łatwiejsza, niż mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Wymaga ona wprawdzie odrobinę więcej kreatywności niż ma to miejsce w przypadku stacjonarnie pracującego grona specjalistów, ale w przypadku trudności lub braku czasu zawsze skorzystać można z pomocy profesjonalistów. Niezależnie od wielkości zespołu oraz profilu działalności warto w pierwszej kolejności zadbać by:

      • zdalnie pracujące osoby miały okazję do zapoznania się z pozostałymi członkami zespołu
      • współpracownicy potrafili powiedzieć o sobie coś więcej niż tylko imię, nazwisko i stanowisko
      • istniały jasno zdefiniowane kanały do komunikacji tematów służbowych i tych niezwiązanych z pracą
      • wspólnie świętować i celebrować sukcesy poszczególnych członków zespołu

      Jak budować skuteczny zespół zdalny?

      Ciepłe powitanie nowych pracowników zdalnych odczuwalnie poprawia pewność siebie oraz pogłębia poczucie przynależności do danej grupy. Świetnym sposobem na przełamanie lodów są pytania na neutralne i zależne od indywidualnych preferencji tematy (np. o najciekawsze wakacje, ulubiony rodzaj kuchni czy praktykowane hobby). Pamiętać tu trzeba jednak, by każdy z członków zespołu niezależnie od stanowiska miał okazję opowiedzieć o sobie kilka słów. Aktywności tego typu zrealizować można bez problemu online, ale nie powinno robić tego z zaskoczenia. Zdecydowanie lepiej jest zawczasu umówić się na przygotowanie np. 10 ciekawostek o sobie lub kilku dowcipów, ponieważ pozwala to zminimalizować stres związany z koniecznością improwizacji przed grupą potencjalnie nieznajomych współpracowników. Dobrym sposobem na utrwalenie wiedzy i zacieśnienie więzi może być także zadanie polegające na przedstawieniu kolegi lub koleżanki z zespołu własnymi słowami. Przeprowadzając tego rodzaju ćwiczenia oraz aktywności trzeba mieć jednak na względzie komfort psychiczny uczestników i zróżnicowane poczucie humoru (np. niepewne swojego miejsca w zespole osoby mogą poczuć się urażone niewinnym dowcipem bardziej doświadczonego kolegi).

      Zalety pracy zdalnej w branży IT z perspektywy pracodawców i pracowników

      Największy wzrost popularności zdalnych stanowisk w ostatnich latach odnotowany został nie bez przyczyny w branży IT. Mając w pamięci początki pandemicznych restrykcji, nie sposób się dziwić, iż większość firm zdążyła w tym okresie przejść w częściowo lub całkowicie zdalny tryb pracy. Z perspektywy pracodawców największą zaletą tego rozwiązania są niewątpliwie niższe koszty utrzymania (np. brak konieczności wynajmu przestrzeni biurowej). Zalety pracy zdalnej w branży IT dostrzec bez trudu także ze strony pracowników, którzy zaliczają do nich najczęściej elastyczność godzinową, większą niezależność oraz wyższą produktywność.

      Jakie są największe zagrożenia pracy zdalnej?

      W kwestii takiej jak zagrożenia pracy zdalnej na szczególną uwagę zasługuje kwestia bezpieczeństwa przetwarzanych danych. W idealnym świecie wszyscy zdalni pracownicy powinni korzystać w trakcie pracy jedynie z dostarczonych przez pracodawcę i odpowiednio skonfigurowanych komputerów. Nawiązywanie połączenia z firmową bazą danych (np. logowanie się do poczty elektronicznej) nie powinno odbywać się z poziomu prywatnych urządzeń, gdyż w 99% przypadków nie są one odpowiednio zabezpieczone. 

      W przedsiębiorstwach, które mniej lub bardziej świadomie zaniedbują kwestię budowania relacji, mogą wystąpić także problemy na linii praca zdalna a wydajność. Systemy nadzoru w postaci oprogramowania do precyzyjnego kontrolowania i ewidencjonowania czasu pracy zdalnej nie są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ większość uczciwych pracowników obiera to jako brak zaufania. Pozwalają one wprawdzie szybciej i łatwiej wykrywać nadużycia związane z niezgodnością deklarowanego czasu pracy w stosunku do rzeczywiście przepracowanych godzin, ale w przypadku świetnie zgranego i ufającemu sobie nawzajem zespołu może obniżyć to odczuwalnie efektywność pracy.

      Podsumowanie

      Rozwijanie ducha zespołu w pojęciu ogólnym jest niezwykle istotne i wpływa – pośrednio czy bezpośrednio – na wyniki w pracy. Praca zdalna wyklucza zaś te najbanalniejsze sposoby na budowanie relacji na stopie koleżeńskiej. Przykładem niech będą tutaj poranne rozmowy przy ekspresie do kawy – te i inne krótkie chwile, w których np. pracownicy biura mijają się na schodach czy rozmawiają o tematach błahych to właśnie momenty, w których dochodzi pomiędzy nimi do naturalnej integracji. Poczucie wspólnoty buduje się samo, co wpływa również na poziom zaufania członków teamu do siebie nawzajem. Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, w jaki sposób nie dopuścić do utraty ducha zespołu w przypadku pracy zdalnej oraz jak integrować i budować skuteczny zespół zdalny. Pora wdrożyć te rady w życie i skutecznie budować wydajny i zgrany team!

       

      Inne wpisy na blogu

      13
      wrzesień
      2022
      Stereotyp programisty „zamkniętego na świat” i pochłoniętego jedynie kodowaniem jest już od dawna nieaktualny. Praca w branży IT coraz częściej wykracza poza kompetencje techniczne i wymaga również tzw. umiejętności miękkich. Sprawdź, jakie kompetencje miękkie w IT są przydatne i potrzebne. Umiejętności miękkie a praca programisty – dlaczego są ważne? Współczesny świat IT kręci się wokół…
      tagi: #Kariera
      czytaj artykuł
      26
      styczeń
      2023
      Zjawisko zwane efektem Dunninga-Krugera to jeden z wielu powszechnie spotykanych błędów poznawczych. Bez trudu zaobserwować można go zarówno w branży IT, jak i też niemalże każdej innej. Zjawisko to zostało dokładnie opisane i udokumentowane po raz pierwszy ponad 20 lat temu przez badaczy z renomowanego uniwersytetu Cornella. Jako że przeprowadzone przez Justina Krugera i Davida…
      tagi: #Kariera
      czytaj artykuł
      Jak możemy Ci pomóc?
      Porozmawiaj z nami!









        Kamil
        Head of Business Development
        Kliknij, aby podejrzeć