fbpx
goodfirms LOGO Created with Sketch.








    Jak projektować użyteczne i atrakcyjne interfejsy dla użytkownika?

    08
    maj
    2024
    6 minut czytania
    Udostępnij

    Interfejs użytkownika to pierwsza rzecz, z którą Twoi potencjalni klienci mają do czynienia, korzystając z aplikacji lub strony internetowej. Dlatego niezwykle ważny jest odpowiedni projekt, który połączy estetykę z funkcjonalnością. Jak stworzyć interfejs, który jest wizualnie spójny z Twoją marką, intuicyjny i łatwy w użyciu? Przybliżamy Ci tę drogę od samego początku, z uwzględnieniem najważniejszych elementów, aż do wdrożenia. Sprawdź, jak wygląda proces tworzenia atrakcyjnych i użytecznych interfejsów dla użytkownika.

     

    Pierwsze kroki w projektowaniu interfejsów, czyli analiza i zrozumienie użytkownika

    Projektowanie interfejsu użytkownika zaczyna się przede wszystkim od dogłębnego zrozumienia osób, które będą korzystać z aplikacji lub strony. Należy określić, jakie mają cele, potrzeby, oczekiwania oraz dotychczasowe doświadczenia związane z podobnymi produktami. To wszystko jest kluczowe do stworzenia najbardziej praktycznego i przyjaznego interfejsu. Analiza docelowych użytkowników pozwoli Ci lepiej zrozumieć, w jakich okolicznościach i w jaki sposób będą korzystać z aplikacji czy strony. Może ona uwzględniać również schemat poruszania się po interfejsie oraz problemy, jakie mogą napotkać. Im lepiej znasz swoją grupę docelową, tym łatwiej zmapujesz podróż użytkownika od momentu włączenia aplikacji aż do wykonania pożądanej interakcji, np. dokonania zakupu. To pozwoli UI Designerowi ustalić najważniejsze elementy, które warto wykorzystać podczas projektowania interfejsu.

    Tworzenie prototypów i sprawdzanie różnych rozwiązań w projektowaniu interfejsów

    Zanim pojawi się prototyp Twojej strony lub aplikacji, najpierw UI Designer przygotuje wireframe, czyli ogólny zarys i rozmieszczenie wszystkich elementów. Następnym krokiem będzie mockup, czyli wizualne przedstawienie całego projektu. Jednak dopiero dzięki prototypowi będziesz w stanie zobaczyć wstępną wersję aplikacji i przetestować jej funkcje w praktyce. Projektowanie interfejsów użytkowników bez wcześniejszego sprawdzania użyteczności może zakończyć się niepowodzeniem. Na tym etapie możesz wprowadzać zmiany, a co najważniejsze testować różne rozwiązania i weryfikować, które lepiej odpowiadają na potrzeby potencjalnych użytkowników. Pamiętaj, że każda poprawka i nowa funkcja powinna być ponownie przetestowana. Dzięki temu unikniesz wielu błędów i poprawisz użyteczność swojej aplikacji.

    Najważniejsze zasady projektowania UI w tworzeniu użytecznego interfejsu

    W projektowaniu interfejsu użytkownika są zasady, które ułatwią zbudowanie użytecznej i atrakcyjnej wizualnie aplikacji. Są one dość ogólnie jednak bardzo pomocne i dlatego sprawdzają się niezależnie od projektu.

    1. Prostota – interfejs powinien mieć jak najmniej elementów i mieć prosty układ, żeby użytkownik mógł bez problemu z niego korzystać.
    2. Spójność – wszystkie elementy interfejsu powinny być jednakowe pod względem designu i swojej funkcji.
    3. Feedback – interfejs powinien informować użytkownika, co się dzieje, np. poprzez animacje, pop-upy czy komunikaty pojawiające się po wykonaniu konkretnej akcji.
    4. Intuicyjność – funkcje poszczególnych elementów interfejsu powinny być zrozumiałe dla użytkownika.
    5. Kontrast – odpowiednio dobrana kolorystyka z kontraktującymi i wyróżniającymi się elementami, które przyciągną wzrok. To istotna zasada szczególnie w przypadku przycisku z CTA (Call To Action).
    6. Dopasowanie do urządzeń mobilnych – interfejs powinien dobrze wyglądać i być funkcjonalny zarówno na komputerze, jak i smartfonie oraz tablecie, gdyż coraz więcej użytkowników korzysta z tych drugich.

    Zastosowanie tych zasad spowoduje, że aplikacja będzie praktycznym narzędziem, z którego użytkownicy będą chętniej korzystali.

    Testowanie użyteczności interfejsów na każdym etapie

    Kluczowym elementem w projektowaniu interfejsów użytkownika jest regularne testowanie użyteczności na każdym etapie rozwoju produktu. To pozwala zweryfikować, czy aplikacja, która wydaje się intuicyjna i praktyczna rzeczywiście taka jest. Do tego celu warto wykorzystać testy A/B, czyli sprawdzanie dwóch podobnych wersji z jedną lub kilkoma zmiennymi. Dzięki temu unikniesz problemów związanych z niezrozumiałymi funkcjami, złym doborem kolorów czy ich nadmiarem, złym rozmieszczeniem elementów interfejsu czy błędnym zaprojektowaniem ścieżek użytkownika.

    Obserwacja zachowań użytkowników na bieżąco

    Proces projektowania interfejsów nie kończy się na oddaniu gotowego rozwiązania klientowi. Warto stale monitorować i badać ruch na stronie, aby w razie potrzeby UI Designer mógł wprowadzić zmiany. Do tego działania warto wykorzystać darmowe narzędzie Google Analytics, które zbiera informacje o użytkownikach, mi.in. ilu masz odwiedzających, ile generują konwersji i ile czasu spędzają na stronie. Warto pomyśleć również o rozwiązaniu, które umożliwi użytkownikom feedback. Dzięki temu będziesz miał pewność, jakich funkcji brakuje lub co sprawia im największą trudność podczas korzystania z aplikacji czy strony. Jako doświadczona firma programistyczna, chętnie pomożemy Ci stworzyć intuicyjny, użyteczny i atrakcyjny wizualnie interfejs. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz omówić szczegóły swojego pomysłu!

    Wiktor Sobczyk

    Bezpłatna konsultacja

    Powiedz nam czego potrzebujesz, a nasi eksperci Powiedzą Ci jak to zrobić, ile to kosztuje i na kiedy będzie gotowe.

    Inne wpisy na blogu

    Tworząc oprogramowanie, każdy dzień w pracy stwarza problem: Jak pogodzić naszą wizję doświadczenia użytkownika produktu z tym, jak użytkownicy rzeczywiście z nim współpracują? Chcielibyśmy w pełni oddać się kreatywności i zgłębić nasze najśmielsze wyobrażenia na temat tego, czym powinno być nowoczesne doświadczenie użytkownika, ale zawsze musimy to ważyć na podstawie tego, co pokazują dane. Jak…
    tagi: #Design
    czytaj artykuł
    16
    styczeń
    2020
        Dzisiaj każdy zespół chce przejść na zwinne metodyki programowania typu Agile, czyli umieścić użytkownika w centrum planowania procesu podczas budowania produktu. W końcu budujemy produkt dla użytkowników końcowych, prawda? User stories (historie użytkowników) są jednym z podstawowych narzędzi, które pomagają zespołom pamiętać o użytkowniku podczas definiowania produktu oraz jego funkcjonalności. Dużo mówi się…
    tagi: #Design
    czytaj artykuł
    Jak możemy Ci pomóc?
    Porozmawiaj z nami!








      Kamil
      Head of Business Development
      Kliknij, aby podejrzeć