Grywalizacja. Jedno z najpopularniejszych słów ostatnich lat. Pojawia się w zasadzie wszędzie, również w branży IT. Jak skorzystać z jej siły przy okazji tworzenia aplikacji?
Grywalizacja pozwala użytkownikowi na dłuższe pozostanie w aplikacji, skutecznie przyciąga jego uwagę, angażując go w osiąganie kolejnych poziomów, zbieranie odznak, rywalizowanie z innymi czy otrzymywanie nagród. Wszystkie powyższe elementy mają wpływ na zdobywanie lojalności użytkowników, ich częstsze logowanie się do aplikacji czy wydłużenie czasu w niej spędzanego. Taki proces aktywizacji może przełożyć się na wzrost zysków z aplikacji czy - w przypadku aplikacji wewnętrznych - zwiększenie zaangażowania pracowników w wykonywaną pracę albo raportowanie wykonywanych zadań.
Chętnie podzielimy się z Wami naszym wypracowanym w praktyce systemem, jak efektywnie wprowadzić grywalizację do aplikacji.
-
Przygotuj wyzwania
Ideą grywalizacji jest przeniesienie reguł gier do aplikacji, często stricte biznesowych. Aby zrobić to poprawnie musimy najpierw stworzyć listę wyzwań dla użytkowników. Ludzie bardziej doceniają swoje osiągnięcia, kiedy muszą pokonać więcej przeszkód. Początkiem każdego wyzwania jest cel. Powinien być jasno zaprezentowany w aplikacji. Cele mogą być dopasowane do poszczególnych użytkowników, tworzone przez społeczność lub odgórnie zaprogramowane w aplikacji. W każdej opcji należy upewnić się, że cele są różnorodne i ciekawe dla użytkowników. To gwarantuje utrzymanie zaangażowania.
Musimy też pamiętać o zachowaniu balansu pomiędzy zaangażowaniem użytkownika a złożonością poszczególnych zadań. Jeżeli już od początku użytkownik będzie otrzymywał zbyt skomplikowane zadania, może to doprowadzić do zniechęcenia. Użytkownicy powinni rozwijać swoje umiejętności i podnosić poprzeczki zgodnie z ilością czasu, jaki spędzają w aplikacji.
-
Opowiedz historię
Niektóre gry angażują użytkownika jeszcze zanim na dobre się rozpoczną. Dzieje się tak dzięki dobrze przemyślanej historii, która podprogowo “wciąga” użytkownika. Dlatego to właśnie narracja jest niezbędnym elementem każdej aplikacji wykorzystującej grywalizację. Dzięki niej użytkownik będzie chciał zagłębiać się w kolejne etapy i śledzić swoje postępy.
-
Pamiętaj o nagrodach
Wyzwanie ma sens w momencie, gdy prowadzi do osiągnięcia konkretnego celu - nagrody. Dlatego, aby użytkownik aplikacji mobilnej czuł, że dąży do spełnienia określonej misji, każdy jego wysiłek powinien zostać adekwatnie nagrodzony - odznaką, miejscem w rankingu, awansem na kolejny poziom.
Poszczególne nagrody zapewnią zaangażowanie, jednocześnie wprowadzając elementy zdrowej grywalizacji.
-
Społeczność
Praktyka pokazuje, że najbardziej angażujące gry zawsze zawierają w sobie elementy społeczne - tworzenie grup, wewnętrzne czaty czy fora. To rozwiązanie sprawdzi się również w aplikacjach, które mają opierać się na grywalizacji. Dzięki byciu w grupie łatwiej pokonuje się kolejne przeszkody i bardziej cieszy z osiągniętych celów. Ważne jest poczucie, że w aplikacji wszyscy podążają podobnymi ścieżkami.
-
Wolność
Ostatnim, ale kluczowym elementem skutecznego wprowadzenia grywalizacji do aplikacji jest wiedza, że użytkownicy nie lubią sztywnych reguł. Zawsze należy pozostawić możliwość lekkiej modyfikacji scenariusza przez użytkownika. Tak, aby miał poczucie, że gra według własnych zasad. Takie rozwiązanie pobudza kreatywność, a przecież właśnie o to chodzi.
Na koniec podzielimy się naszą zespołową dewizą: „Jeżeli praca jest Twoją pasją, nie przepracujesz w życiu ani minuty”. Jeżeli możemy dać członkom zespołu możliwość pracy przypominającą uczestnictwo w przemyślanej grze - Let’s do IT!
► Jednym z realizowanych przez nas projektów posiadających element Grywalizacji jest Ecologic.io
Bezpłatna konsultacja
Powiedz nam czego potrzebujesz, a nasi eksperci Powiedzą Ci jak to zrobić, ile to kosztuje i na kiedy będzie gotowe.