Czy do pracy IT potrzebne są umiejętności miękkie?
Dołącz do IT-solve!
Zobacz nasze oferty pracy i aplikuj do naszej firmy już teraz! Pracuj gdzie chcesz i kiedy chcesz!
Zobacz ofertyStereotyp programisty „zamkniętego na świat” i pochłoniętego jedynie kodowaniem jest już od dawna nieaktualny. Praca w branży IT coraz częściej wykracza poza kompetencje techniczne i wymaga również tzw. umiejętności miękkich. Sprawdź, jakie kompetencje miękkie w IT są przydatne i potrzebne.
Umiejętności miękkie a praca programisty – dlaczego są ważne?
Współczesny świat IT kręci się wokół nowoczesnych, coraz bardziej innowacyjnych technologii, rozwiązań chmurowych i sztucznej inteligencji. Pamiętaj jednak, że za ich rozwojem zawsze stoi człowiek. Dlatego też coraz częściej idealny kandydat do pracy w IT jest określany nie tylko przez swoje umiejętności kodowania, kwalifikacje czy wykształcenie techniczne, ale też dodatkowe kompetencje. Zobacz, jaka korelacja występuje między takimi zagadnieniami, jak umiejętności miękkie a praca programisty.
Kompetencje miękkie są coraz częściej umieszczane w ogłoszeniach o pracę w IT jako konieczny wymóg na różnych stanowiskach, np. testera, programisty, nie mówiąc już o stanowiskach menadżerskich. Zdarza się też, że nawet duże doświadczenie i umiejętności techniczne bez towarzyszących im kompetencji miękkich mogą okazać się niewystarczające do pracy w zespołach zajmujących się konkretnymi projektami. Nic dziwnego – pracodawcy chcą bowiem, aby zespół był nie tylko kompetentny i mocny technicznie, ale również potrafił się ze sobą dobrze komunikować i sprawnie współpracować. Zmiana ta stanowi efekt nie tylko większej świadomości wśród pracodawców, ale przede wszystkim pewnych zmian w specyfice pracy w środowisku IT. Jakie umiejętności do pracy w IT są niezbędne i pożądane? Poniżej znajdziesz najważniejsze umiejętności miękkie przydatne w pracy w IT.
Umiejętność pracy indywidualnej oraz w zespole
Poszukiwane przez pracodawców kompetencje miękkie IT obejmują umiejętność zarówno pracy samodzielnej, jak i w zespole. Pracownicy branży IT nierzadko wykonują swe zadania zdalnie. Dlatego też umiejętność dobrego rozplanowania zadań i zarządzania własnym czasem jest tak cenna i przydatna. Co ciekawe, umiejętność pracy samodzielnej ma duży wpływ na pracę całego zespołu – bez sprawnego wykonania w umówionym terminie danej części projektu niemożliwa jest realizacja kolejnych etapów zlecenia.
Ponadto, jeśli kilka czy kilkanaście osób pracuje nad jednym projektem, niezwykle istotna jest dobra komunikacja między nimi. Na sukces końcowy projektu wpływają więc nie tylko umiejętności techniczne członków zespołu, ale również sprawna komunikacja i właściwa współpraca pomiędzy nimi.
Dzielenie się wiedzą
Jeśli chodzi o umiejętności miękkie przydatne w pracy w IT, to warto wspomnieć również o dzieleniu się wiedzą. Każdy zespół projektowy składa się z osób o różnym doświadczeniu i kompetencjach. Umiejętność dzielenia się wiedzą przez najlepszych specjalistów, jest bardzo pożądana przez pracodawcę – dzięki temu cały zespół rozwija się i może wykonać projekt sprawniej i lepiej. Osoby chętnie dzielące się swą wiedzą z innymi są częściej doceniane i awansowane na stanowiska kierownicze.
Równie istotna jest otwartość na poszerzanie wiedzy, poznawanie nowych technologii i umiejętności w IT. Branża ta rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego chęć zdobywania wiedzy jest ważna dla osiągnięcia sukcesu.
Umiejętność pracy pod presją czasu
Jeśli zastanawiasz się, jakie umiejętności do pracy w IT są niezbędne, nie zapominaj o umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz pracy pod presją czasu. To kompetencje miękkie kluczowe nie tylko w korporacjach i dużych firmach, ale wszędzie tam, gdzie terminowość i dotrzymywanie deadline’ów odgrywają znaczącą rolę. Szybkie tempo pracy, bardzo wymagający klienci czy natłok obowiązków mogą powodować stres i napięcie nerwowe. W takich sytuacjach ważna jest umiejętność dostosowania się do trudnych warunków pracy, właściwego zarządzania czasem i rozplanowania swych obowiązków w taki sposób, aby zrealizować je w umówionym terminie. Osoby posiadające takie kompetencje miękkie w IT są bardzo cenione przez pracodawców i zwykle otrzymują ambitniejsze zadania.
Komunikatywność
Omawiając umiejętności miękkie przydatne w pracy w IT, warto wspomnieć również o komunikatywności. Cecha ta dotyczy przede wszystkim umiejętności rzeczowego komunikowania się w pracy w taki sposób, aby przekaz został prawidłowo zrozumiany przez osoby na podobnym stanowisku, ale również przez pracowników z innych działów. To bardzo przydatna umiejętność także w przypadku współpracy z klientem, zwłaszcza osobą niemającą wiedzy czy doświadczenia w danym temacie. Dobrze komunikujący się specjalista IT potrafi w jasny sposób zakomunikować wyniki swej pracy, a także objaśnić ewentualne problemy, jakie napotkał podczas realizacji danego projektu.
Umiejętności miękkie a praca programisty – podsumowanie
Wiesz już, jakie umiejętności do pracy w IT są przydatne, a często również niezbędne. Posiadanie podstawowych kompetencji miękkich może pomóc Ci zdobyć dobrą pracę w branży IT, awansować czy też stać się lepszym członkiem zespołu projektowego.